Temat : Agresja i złość wokół nas. (Konspekt do lekcji wychowawczej w klasie szóstej.) Cele: Uczeń:
- Wie czym jest agresja
- Odróżnia złość od agresji
- Wskazuje przyczyny zachowań agresywnych
- Uświadamia sobie własną agresję
- Potrafi przeciwdziałać agresji
Metody: burza mózgów, mini wykład, pogadanka, scenka rodzajowa. Formy: praca indywidualna i zbiorowa.
Przebieg zajęć:
- Uczniowie kolejno określają swój nastrój, wyrażając go kolorem.
- Uczniowie otrzymują kartki papieru podzielone na trzy kolumny .Pierwsza z nich zatytułowana jest radość, druga wściekłość, trzecia spokój. Taka sama tabela wisi na tablicy.
- Nauczyciel prosi dzieci żeby zamknęły oczy, w tle słychać muzykę relaksacyjną. Rozpoczyna czytanie historyjki- " Podróż do krainy wściekłości"(wg :R. Portmann, Gry i zabawy przeciwko agresji).
Zamknijcie oczy i posłuchajcie. " Wszyscy udajemy się teraz w podróż do nieznanego kraju. Jedziemy kolorowym pociągiem. Pociąg zatrzymuje się. Dotarliśmy do krainy radości. Wszyscy, którzy mieszkają w tej krainie, są uśmiechnięci, radośni, cieszą się życiem. Z uśmiechem na ustach zwracają się do siebie słowami: dzień dobry, ściskają się, są dla siebie serdeczni."
- Przedstawcie za pomocą kolorów, jak czuliście się w krainie radości (uczniowie rysują na swoich kartkach).
- Muzyka zamienia się w niespokojną, uczniowie ponownie zamykają oczy, n-l czyta dalej.
" Niestety pociąg musi jechać dalej. Ruszamy. Robi się ciemniej. Nagle pociąg się zatrzymuje. Jesteśmy w krainie wściekłości. Mieszkający tu ludzie obrażają się na siebie, są niezadowoleni z życia, ciągle zdenerwowani i źli, tupią nogami, ściskają dłonie w pięści."
- Uczniowie malują swoje odczucia z krainy wściekłości.
Muzyka jest coraz łagodniejsza, n -l czyta dalej. " Na szczęście pociąg musi jechać dalej. Robimy trzy głębokie oddechy i odjeżdżamy. Docieramy do końcowej stacji. Jesteśmy w krainie spokoju. Tutaj wszyscy uśmiechają się do siebie, są spokojni, trzymają się za ręce."
- Omówienie opowiadania:
- jak czuły się dzieci w poszczególnych krainach,
- jakimi kolorami wyrażały uczucia,
- w której krainie czuły się bezpiecznie,
- w której krainie czuły się źle.
- Scenka rodzajowa przedstawiająca zachowanie koleżanek po lekcji w- f. Dwie uczennice atakują trzecią, zarzucają jej, że przez nią przegrały mecz. Nazywają ją fajtłapą, ofiarą itp.
- Analiza sytuacji przedstawionej w scence. Próba przypisania tego zdarzenia do jednej z krain.
- Jakimi słowami można opisać emocje dziewczynek. N -l naprowadza uczniów, aż padnie słowo "agresja".(zapisujemy to słowo w krainie wściekłości.)
- Jakie inne słowa pasują do tej krainy?(uczniowie wypisują np.: gniew, bicie, rękoczyny, atak, strach , złość itp.)
- Czym w takim razie jest agresja?( próba zdefiniowania agresji, dzieci mogą ułożyć definicję z rozsypanki wyrazowej.)
- Wśród naszych słów mamy pojęcie " złość". Czym jest złość? Czy złość zawsze jest czymś negatywnym?(Próba wyjaśnienia różnicy między złością a agresją).
- Jakie słowa pozwoliłyby nam przejść do krainy radości lub spokoju?(dzieci podają propozycje )
Mam nadzieję, że wy częściej będziecie używali słów szczęścia i radości. Gdyby jednak zdarzyłoby się wam trafić do krainy wściekłości, spróbujcie czarów których was teraz nauczę. Ćwiczenie -" Czar przeciw złości "(wg :R. Portmann, Gry i zabawy przeciwko agresji). Dorota Gajewska PSP nr1 K- Koźle |